Wat is er aan de hand?
Samen met collega’s van het cabinepersoneel (VNC) en luchtvaarttechnici (NVLT) hebben wij als piloten alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen opgeroepen het Veiligheidsakkoord te tekenen. Met dit Veiligheidsakkoord committeren wij ons eraan dat we alleen innovaties in een vliegtuig accepteren die vliegen veiliger maken. Dat is ons commitment aan onze passagiers.
Eerder tekenden maar liefst 46.000 Nederlanders de petitie ikwilveiligvliegen.nl – een oproep vóór
altijd twee piloten in de cockpit en tegen de plannen van vliegtuigbouwers om één piloot te
vervangen door computers. Nu is het de beurt aan luchtvaartmaatschappijen om zich uit te spreken
dat het onze gezamenlijke plicht is om de luchtvaart altijd veiliger te maken, elke dag weer.
Wat is het probleem?
De plannen van vliegtuigbouwers om één piloot te vervangen door computers hebben niet de doelstelling om vliegen veiliger te maken.
Vliegen veiliger maken is geen overbodige luxe, maar bittere noodzaak. Wereldwijd wordt steeds meer gevlogen in een drukker wordend luchtruim waardoor het aantal incidenten zal toenemen als we niet inzetten op het verhogen van de veiligheid.
Recente incidenten met vliegtuigen én de plannen van vliegtuigbouwers om één piloot te vervangen door computers, schaden het vertrouwen in de luchtvaart. Elk incident is er één te veel. We zijn nooit uitgeleerd en we mogen nooit verslappen. Wat als we in de jaren ’70 van de vorige eeuw hadden gezegd dat vliegen veilig genoeg was en we niet meer gestreefd hadden naar een hogere vliegveiligheid?
Nieuwe technologie moet gericht zijn op het verbeteren van de veiligheid. Het invoeren van innovaties voor kostenbesparingen of de aanpak van personeelstekorten mag nooit afbreuk doen aan die doelstelling.
Wat willen jullie dat er nu gebeurt?
Als piloten is het onze verantwoordelijkheid om mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van specialisten in de lucht, specialisten op de grond en van de luchtvaartmaatschappijen. Samen kunnen en moeten we er voortdurend aan werken om vliegen nog veiliger te maken. En dat doen we met de ondersteuning van technologie. Vliegen is daarmee één van de veiligste manieren om te reizen. En dat moet zo blijven, ook in de toekomst.
Luchtvaarttechnici, cockpit- en cabinepersoneel en de luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia hebben het Veiligheidsakkoord ondertekend. Hiermee geven we een helder signaal af aan vliegtuigbouwers en de Europese toezichthouder: wij willen voor onze passagiers alleen innovaties die vliegen veiliger maken.
Er zijn luchtvaartmaatschappijen die nog niet meedoen. Het is niet duidelijk waarom zij nog niet hebben getekend. Daarom roepen wij de andere luchtvaartmaatschappijen op: doe mee!
Gaat dit niet om jullie banen?
Het gaat niet om banen maar om veiligheid. Wij zien we elke dag het belang van technologie en twee samenwerkende piloten in de cockpit. Piloten zijn niet elkaars back-up plan en technologie is geen vervanging van die professional. Alleen met twee samenwerkende piloten kan de veiligheid van onze passagiers maximaal gewaarborgd worden.
Wij staan achter nieuwe bewezen technologie die ten goede komt aan die veiligheid. Wij beschouwen het als onze verantwoordelijkheid om de veiligheid in de luchtvaart te beschermen en te verbeteren. Pas als in de praktijk bewezen wordt dat nieuwe technologie zorgt voor veiliger vliegen, ook zonder de samenwerking van twee piloten in de cockpit, omarmen we dat.
Wat doet de overheid in dit dossier?
Ook de Nederlandse overheid heeft de ambitie om vliegen altijd veiliger te maken. Het parlement heeft unaniem een motie aangenomen die de Europese toezichthouder oproept dat nieuwe concepten, zoals het vervangen van een piloot door computers, als uitgangspunt moeten hebben om de vliegveiligheid te verbeteren.